Je bekkenbodem wordt tijdens je zwangerschap en bevalling flink opgerekt. Soms zorgt dit voor vervelende kwaaltjes tijdens en na je zwangerschap, zoals incontinentie en bekkeninstabiliteit. Gelukkig kan je je bekkenbodemspieren trainen, waardoor je de kans op dergelijke ongemakken verkleint. Klaar voor een goede bekkenbodem work-out?

Bekkenbodemspieren

Je bekkenbodemspieren zijn de spieren die je samentrekt als je je plas of poep op moet houden, of waarmee je ervoor zorgt dat je je windjes niet zomaar laat schieten. Daarnaast hebben je bekkenbodemspieren ook een functie tijdens de bevalling: ze kunnen meehelpen je bevalling soepeler te laten verlopen en de kans op uitscheuren verkleinen. Niet te vergeten: een sterke bekkenbodem zorgt ook voor een strakkere vagina, sterkere en betere orgasmes, een hoger libido en zorgt ervoor dat je minder snel incontinent wordt. Genoeg redenen dus om te zorgen dat ze goed getraind zijn! Als je bent bevallen, ben je in de week daarna vooral bezig met herstellen en je gevoel met je onderkant weer te vinden. Wees dan ook lief voor jezelf. Als het gaat, kan in de loop van de eerste week rustig beginnen met je bekkenbodemspieren oefenen.

Te gespannen

Je bekkenbodemspieren kunnen ook te gespannen zijn. Je spant je bekkenbodem dan onbewust aan. Als je je goed bewust bent van hoe je je bekkenbodemspieren ontspant, kan dat je helpen tijdens de bevalling. Het verkleint de kans op uitscheuren. Zorg er tijdens de oefeningen dus voor dat je minstens zoveel aandacht besteedt aan de ontspanning als de aanspanning.

Vaginale training set voor vrouwen

FeelzToys heeft een van onze favoriete vagina training sets op de markt gebracht! De vaginale training set versterkt de bekkenbodemspieren en kan gebruikt worden door zowel beginners als gevorderden door de verschillende gewichten in de set. Begin met het lichtst gekleurde gewicht en gebruik indien gewenst een glijmiddel op waterbasis voor meer comfort tijdens het inbrengen.

Hoe gebruik je dit?

De eerste stap is om je startgewicht te vinden. Begin met het meest licht gekleurde gewicht. Persoonlijk vind ik het fijn om een beetje waterbasis glijmiddel te gebruiken bij het inbrengen. Het touwtje moet uit het lichaam blijven hangen, net als een tampon. Zodra je je bekkenbodemspieren aanspant als je het eitje naar binnen brengt, zul je merken dat het gewichtje van je vingers wegglijdt om de vagina naar binnen te gaan. Hou het gewichtje in voor 2 minuten door enkel je bekkenbodemspieren te gebruiken. Als dit met succes lukt, kun je doorgaan met het volgende gewichtje. Dit hou je aan totdat je een gewichtje vind waarbij je meer moeite hebt om in te houden, maar die wel nog comfortabel zit.

Om kracht op te bouwen ga je met jouw startgewicht één of twee keer per dag trainen. Het doel is om dit 10 tot 15 minuutjes vol te houden. Als het je lukt om het gewichtje in te houden terwijl je loopt, de trap op loopt of hoest, dan kun je door naar de volgende kleur! Binnenkort komt er ook nog een FemmeFit Advanced set op de markt, dus uitgetraind raken we voorlopig niet!

Leave a Comment